läs mer om REBR
-
om undersökningen
Randstad Employer Brand Research (REBR) är en oberoende undersökning som genomfördes för första gången år 2000 med syfte att erbjuda värdefulla insikter som kan hjälpa företag att forma ett attraktivt värdeerbjudande.
Med närmare 173 000 respondenter och över 6 000 undersökta företag på 32 marknader världen över är REBR idag världens mest omfattande undersökning i sitt slag.
I Sverige har undersökningen genomförts sedan 2014. REBR produceras och genomförs av Randstad tillsammans med Kantar TNS – ett av världens främsta undersökningsbolag.
-
urval
Undersökningen omfattar ett representativt urval av Sveriges befolkning där anställda, studerande och arbetssökande i åldern 18–65 år ingår. En viss viktning mot personer under 40 görs eftersom undersökningens huvudsakliga målgrupp är potentiella medarbetare.
I år har 6 423 personer medverkat i undersökningen och gett sin syn på landets 150 största arbetsgivare, samt om vad de värderar mest vid val av arbetsgivare.
-
så genomförs undersökningen
För att komma fram till vilka kriterier svenska folket värdesätter mest och vilka som är de mest attraktiva arbetsgivarna får respondenterna svara på följande frågor.
1. vilka kriterier måste din ideala arbetsgivare ha? Respondenterna får välja de viktigaste kriterierna utifrån en lista med 16 kriterier.
2. vilka företag känner du till? 30 slumpmässigt utvalda företag visas för respondenterna, baserat på uppmätt kännedom föregående år. Denna fråga fastställer kännedomen.
3. hur sannolikt är det att du skulle vilja arbeta för var och ett utav de företag du känner till? Här får respondenterna gradera på skala 1-5 för respektive företag de angett att de känner till. Denna fråga fastställer attraktiviteten.
4. gradera följande 10 kriterier på var och ett utav de företag du känner till. Respondenterna får sedan gradera alla företag de angett att de känner till utifrån en lista med 10 kriterier.
boka en skräddarsydd analys
för att ta ert employer branding-arbete till nästa nivå.
ta del av vårt webinar
med insikter och trendspaning från årets undersökning.
tidigare rapporter
Här kan du ta del av tidigare års rapporter.
-
2023
-
2022
-
2021
-
2020
-
2019
artiklar om employer branding.
till alla artiklar-
28 juni 2024
bästa praxis för kartläggning av medarbetarresan.
-
26 juni 2024
så lyckas du med offboarding.
-
14 maj 2024
därför ska du främja mångfald, rättvisa och inkludering på arbetsplatsen.
-
27 november 2023
så hittar och behåller du talanger inom fordonsindustrin.
-
15 november 2023
medarbetarens livscykel: från anställning till avslut.
-
01 augusti 2023
så främjar du en bra arbetsmiljö.